ZŠ Trnka Dobříš

Stromy 6. třída

tento projekt pro žáky 6. ročníku je zaměřený na ekologii, význam stromů a lesů a na budování osobního vztahu k přírodě. Cílem je, aby žáci poznali stromy nejen jako zdroj dřeva nebo kyslíku, ale také jako živé organismy, které tvoří složitý a krásný ekosystém. Během týdne se střídá badatelská, tvořivá i smyslová činnost. Žáci zkoumají putování vody ve stromech, fotosyntézu i jednotlivá patra lesa. Měří obvod stromů, odhadují jejich stáří, tvoří frotáže kůry a listů a zkoumají různé druhy dřeva. Učí se les vnímat všemi smysly – procházejí se poslepu naboso, přivoní k jehličí a kůře, ochutnávají mladé výhonky a naslouchají zvukům lesa. Součástí projektu je také dobrovolnická činnost – například sázení stromů, pomoc v lesní školce nebo péče o okolí školy. Získané zkušenosti žáci propojují s tvůrčí prací: vyrábějí dřevěné objekty pro školní zahradu, poznávačky dřev či malé dřevěné sochy. Důraz je kladen na spolupráci, tvořivost a ohleduplnost k přírodě. Závěrečný den se nese v duchu sdílení a radosti z prožitku – u ohně žáci představují své výtvory, prezentují jednoduché plakátky o fotosyntéze a dalších tématech a symbolicky sdílejí krátké motto, které si z týdne odnášejí. Na toto setkání zveme tradičně prvňáčky, abychom se s nimi podělili o heslo, které nás projektem provází: Jen ten, kdo stromy zná, je dokáže chránit (Peter Wohlleben). Týden se stromy se koná každoročně na jaře a propojuje vědu, umění, ekologii a lidskost – vede žáky k hlubšímu porozumění přírodě i sobě samým.