ZŠ Trnka Dobříš

Adapťák DEN TŘETÍ

Adaptační kurz Jizerské hory 2. - 6.9. 2019

Středa – den třetí

Azurově modrá obloha bez mráčku se klene nad Jizerskými horami. Kolem chalupy a v chalupě ticho, klid a mír. Sluníčko se vyhouplo nad obzor. Všude stále ticho, klid a mír. Ráno se pomaličku přehupuje do dopoledne. Chalupou se začínají ozývat dětské hlasy a už známá písnička zve děti k ranní (dopolední) rozcvičce. Frekventanti našeho kurzu pro hraničářovy učně se po ranním běhu a protažení posilují snídaní.

Vztahy jsou navázány, přátelství se vytvářejí a prohlubují – děti hrají spolu hry, povídají si, vyprávějí historky. S batohy plnými svačinek a pití vyrážíme k vodní nádrži Josefův důl. Obrovská modrá masa vody se před námi otevírá. Přecházíme po hrázi a na mýtince hrajeme opět hry na jména. První, druhou, třetí. Už snad všichni víme, jak se jmenují ti ostatní. Zdá se, že bezpečně.

Odpolední běhací hra v lese na týmy se pomalu, pomaličku rozehrává. Jednotlivé party získávají suroviny a kupují za ně komponenty na stavbu věží – špejle, lepící pásky, nůžky, provázky. Běhání borůvčím není až zas tak příjemné, ale adrenalin pracuje a děti sbírají a vyměňují. U chalupy se pak pokouší postavit co největší věž. Musí vydržet stát minimálně 10 vteřin. Časový limit 18 minut je neúprosný, a tak se všichni snaží o sto šest. Nervy pracují. Nakonec je vyhlášeno vítězné družstvo a sklízí zaslouženou odměnu. Děti ani netuší, že jsme jim připravili odpoledne plné učení se spolupráci.

Hraničáři potřebují získat i noční výcvik. Vydáváme se proto na noční výpravu. Po osmé hodině za svitu Měsíce a Večernice putujeme skoro noční krajinou směrem jihovýchodním. Děti jsou v očekávání, co se bude dít. Všechny baterky jsou zhasnuté. Mladí učni si pečlivě hlídají všechny dospělé.

„Kde je Vítek?“

„On tu není!“

„Tak to už začnou strašit.“

Všichni dospělí pečují o své svěřence a i přes občasné hlášky dětí o zmizení některého z nich jdeme noční krajinou všichni společně. Přicházíme pod rozhlednu Slovanka. Ve tmě a téměř naprostém tichu vidíme na cestě svítit světlo. Ze tmy se vylupuje postava v kápi a vítá děti na jejich cestě druhým stupněm. Představuje se jako Pavel, jejich průvodce světem matematiky a fyziky. Přidává se k naší výpravě. Černočernou tmou probleskuje na cestě další světlo. U něho se k nám přidává Fanča, průvodce světem výtvarným. Kápě kryje její hlavu, plášť zbytek těla. Putujeme dále ke světlu. Další postavou na zastávce je Zuzka – průvodce světem přírodních věd. Následující postava u svíčky oslovuje děti anglicky. A pokračuje jazykem Australanů, Američanů a Angličanů, že bude jejich průvodcem při učení se cizímu jazyku. Poslední osvětlené zastavení je u paní ředitelky.

Stavba rozhledny má symbolický význam pro všechny naše mladé, nadějné budoucí letce, fyziky, učitele, I.T. odborníky, malíře, sochaře, atlety, přírodovědce, sociální pracovníky….. Její betonová základna je základ, který jim poskytl první stupeň. Železná stavba rozhledny na ni navazuje stupněm druhým.

Stoupáme po schodech nahoru. Železo pod našima nohama duní. Jak se šplháme výš a výš, otevírá se před námi noční krajina. Na obzoru stavba libereckého vysílače. Pod ním jasná světla Liberce, o kousek dál září lampy a auta Jablonce. Stanuli jsme nahoře. Větřík mohutně povlává kolem, cítíme ho i přes bundy a na našich tvářích. Pavel pokračuje. Mluví o tom, jak jsou vzdálená světla ostrůvky vzdělání. Každý se k nějakému vydá. My je budeme na té cestě provázet. A nejen my.

Stojíme okouzleni pod noční oblohou plnou hvězd. Zní to jako klišé, ale je to tak. Básníci ani romantické filmy nelžou. Vidíme nad sebou Velký vůz, Kassiopeu, Labuť. Nemůžeme se toho pohledu, nálady a ticha nabažit. Sestupujeme dolů. Na zpáteční cestě zaznívá ze všech dvojic a skupinek hovor. Já například jsem se dozvěděla mnohé o filmu Piráti z Karibiku nebo které počítačové hry stojí za hraní. Přemýšlím o filmové noci ve škole. Jsem zvědavá, která Marvelovka bude mít tu čest být na ní promítána. Asi to zkonzultuji s budoucími letci, fyziky, učiteli, I.T. odborníky, malíři, sochaři, atlety, přírodovědci nebo sociálními pracovníky…..