ZŠ Trnka Dobříš

Přírodopis

Září až říjen

Znalosti a vědomosti:

  • Vím, co je Teorie Velkého Třesku a o čem pojednává.
  • Zařadím planetu Zemi do správné soustavy a galaxie.
  • Znám strukturu zemského tělesa a vrstvy stručně charakterizuji.
  • Vím, jakým pravděpodobným sledem událostí vznikl život na Zemi. 
  • Dovedu vyjmenovat jednotlivá geologická období ve vývoji života na Zemi a přiřadit k nim nejdůležitější organismy, které se v té době vyvíjely.
  • Popíšu základní projevy života.
  • Znám podmínky nutné pro život a rozumím jejich nepostradatelnosti pro organismy.
  • Vím, jaké existují vztahy mezi organismy a rozdělím organismy podle způsobu výživy.

Dovednosti a schopnosti:

  • Z textu či povídání vyberu nejdůležitější informace a dovedu je reprodukovat vlastními slovy a použít.
  • Na zadané téma vyhledám informace v učebnici, encyklopedii nebo na internetu a dovedu je jasně a stručně přednést.

Praktické dovednosti:

  • Ve dvojici dovedu připravit biologický preparát a prohlédnout jej pomocí mikroskopu. Z pozorování udělám zápis.

Data:

  • Velký Třesk.
  • Vznik planety Země.
  • Vznik života na Zemi.

Pojmy:

  • Teorie Velkého Třesku.
  • Atmosféra, litosféra, hydrosféra a biosféra.
  • Evoluční teorie.
  • Podmínky života.
  • Projevy života.
  • Fotosyntéza.
  • Konzumenti (býložravci, masožravci, všežravci), producenti, rozkladači, potravní pyramida, potravní řetězec.
  • Symbióza, predace, parazitismus.


Plán na školní rok
  • Vznik života na Zemi, život na Zemi (podmínky, projevy, vztahy), zkoumání přírody
  • Buňka - základní stavební a funkční jednotka 
  • Soustava organismů - systém
  • Přehled organismů
      • Viry
      • Prokaryota (bakterie, sinice)
      • Houby, řasy, lišejníky
      • Prvoci
      • Žahavci
      • Ploštěnci, hlístice
      • Měkkýši
      • Kroužkovci
      • Členovci
      • Ostnokožci
  • Člověk a příroda (společenstvo, ekosystém, zásah člověka do přírody, ochrana přírody)

Plán se může dle aktuální situace ve škole. 

Co se hodnotí
  • Znalosti a vědomosti - testy, písemné práce.
  • Práce v hodinách - aktivita při samostatné práci i práci ve skupinách.
  • Domácí úkoly formou referátu - krátké, předem připravené povídání na určité téma.
  • Praktické dovednosti - laboratorní práce (dodržení návodu, postupu a vytvoření zápisu dle zadaných kritérií).
Pomůcky na hodinu
  • velký kostičkovaný sešit
  • učebnice a pracovní sešit
  • portfolio
  • psací potřeby, pastelky, nůžky, lepidlo