ZŠ Trnka Dobříš

Měsíční výstupy

 LISTOPAD

Co bych měl/a zvládnout:

ČESKÝ JAZYK  gramatika
  • Tvořím slova se samohláskovými i souhláskovými změnami.
  • Vytvořím přídavná jména ze zeměpisných názvů, píši zeměpisné názvy se správným počátečním písmenem (Francie, Francouz, francouzský).
  • Zapisuji správně skupiny hlásek vyslovované [bje], [vje], [pje].
  • V přídavných jménech tvořených příponami -ný, -ní a v podstatných jménech tvořených příponami -ík, -ina, -ice zapisuji správně -n- nebo -nn-.
ČESKÝ JAZYK  čtenářství
  • Listopadové téma - POSTAVA.

  • Všímám si v textu popisu a charakteristiky hlavní postavy, vedlejších postav. Hledám podobnosti mezi hlavní postavou a sebou samým. Vyjasňuji obtížná slova v textu. Určuji, čím je postava záporná, určuji její vztah k ostatním, během čtení si vytvářím představy (zapojuji všechny smysly).
  • Věnuji se v lekci literatury tématu 17. listopadu 1989 a době před pádem komunismu - v textu hledám důkazy nesvobody, diskutuji o autorově záměru.
  • Při hlasitém čtení vhodně využívám modulace hlasu (tempo, intonace, přízvuk).
  • Zaznamenávám své dojmy z četby. Představím ve třídě přečtenou knihu.
  • Odevzdám list k mé přečtené knize za 1. čtvrtletí. Vyberu si knihu z odlišného žánru pro 2. čtvrtletí.
ČESKÝ JAZYK  psaní a komunikace
  • Pokračuji v psaní vlastního textu.

  • Prohlubuji dále své dovednosti ve schopnosti začít text. Učím se, jak začít text vpádem do rozhovoru postav či otázkou.
  • Seznamuji se s osobním vyprávěním (vyprávění vlastního zážitku), najdu vhodný námět, vytvořím myšlenkovou mapu.
  • Představím ve třídě v projektu „Má zajímavá rodina“ jednoho z členů mé rodiny, který mě inspiruje či inspiroval, kterého si vážím. Projekt vypracuji dle zadané osnovy. V mluveném projevu komunikuji s posluchači verbálně i neverbálně, udržuji oční kontakt, vhodně využívám modulaci hlasu - tempo, intonaci. Podle situace vhodně volím spisovnou či nespisovnou výslovnost.
MATEMATIKA
 
  • Zaokrouhlím přirozená čísla.
  • Rozumím číslu se dvěma desetinnými místy v některých sémantických kontextech a umím s nimi operovat.
  • Řeším jednoduché a složené slovní úlohy.
  • Sestrojím konstrukce obdélníku a čtverce, pravoúhlého, rovnostranného a rovnoramenného trojúhelníku.
ANGLICKÝ JAZYK
 
  • Popíši pokoj v domě a nábytek v jednotlivých pokojích.
  • Rozumím a používám vazby there is/are a there isn´t/there aren´t.
  • Rozumím použití slov some/any ve větách.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT
 
  • Upevňuji si vědomosti o základních lidských právech a seznamuji se s demokratickými principy a diskutuji o nich.
  • Znám a uvedu významné události.
  • Znám některé události z nejstarší historie naší země.
  • Znám některé historické postavy a jejich činy.
  • Porovnám některé aspekty života kdysi a nyní.
  • Vyhledám jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách ČR.
  • Na školní zahradě zkoumám její biodiverzitu. Pokládám si otázky, jak ji rozšířit.
  • Zkoumám vliv člověka na tvář zahrady a krajiny.
  • Orientuji se v pojmech fotosyntéza a buněčné dýchání.
  • Třídím organismy do různých skupin.
  • Pracuji s klíči a atlasy.
VÝTVARNÁ VÝCHOVA
 
  • Vysvětlím, co je abstrakce.
  • Věnuji pozornost zadání práce.
INFORMATIKA
 
  • Orientuji se na klávesnici, používám klávesy se speciální funkcí, aktivně pracuji s myší.
  • Ovládám základní funkce textového a grafického editoru.
  • Popisuji používané uživatelské prostředí - důležité ikony na ploše a hlavní panel.
TĚLESNÁ VÝCHOVA

 

  • Zlepšuji svou tělesnou kondici, pohybový projev a správné držení těla.
  • Zvládám podle pokynu základní přípravu organismu před pohybovou činností i uklidnění organismu po ukončení činnosti. Umím využívat cviky na odstranění únavy.
  • Zvládám základy gymnastiky, akrobacie a cvičení na nářadí.
  • Zvládám dle individuálních možností kotoul vpřed i vzad.

HUDEBNÍ VÝCHOVA
  • Realizuji rytmické cvičení s oporou o notový zápis

     
  • Ovládám správné pěvecké návyky (uvolněný zpěv, lehké nasazení, správné dýchání, zřetelná výslovnost)
  • Vysvětlím význam hudby hrané při významných příležitostech - Sametová revoluce
  • Zazpívám píseň v jednohlase v mollové tónině