ZŠ Trnka Dobříš

Projektové týdny

Na druhém stupni probíhají na podzim a na jaře projektové týdny, kdy se vždy každá třída věnuje z různých stran nějakému tématu, připravují nejrůznější výstupy a vzájemně si je sdílí. Na prvním stupni probíhá týden před Vánoci Vánoční projekt, který vrcholí divadelním představením pro veřejnost.

Tento projekt pro žáky 6. ročníku má za cíl vzbudit zájem o poznávání světa prostřednictvím vědy a výzkumu. Během celého týdne se žáci seznamují s rozmanitostí vědních oborů – od přírodních věd přes techniku až po environmentální a společenské souvislosti. Učí se chápat vědu jako proces neustálého objevování a hledání odpovědí, které se v průběhu času vyvíjejí. Vede k uvědomění, že právě vědci ke všem zjištěným souvislostem přistupují s pokorou a nepřestávají pátrat po pravdivém vysvětlení. Součástí projektu je nácvik bezpečné práce při pokusech, seznámení s mezinárodním vzdělávacím programem GLOBE, úvod do stavby atomu a řada zajímavých i badatelsky pojatých experimentů. Žáci si sami formulují výzkumné otázky a hypotézy, provádějí pozorování a zapisují svá zjištění. Projekt doplňuje exkurze – například do Techmanie, Science Centra nebo do institucí, kde se mohou setkat s vědci v praxi. Navštívili jsme například Ústav organické chemie a biochemie a prohlédli si zkoumání termitů. Hlavními výzvami porjektu jsou spolupráce, bádání, bezpečná práce a v závěru také vyhledávání relevantních informací. Závěrečnou část tvoří týmová práce na krátké prezentaci o některém z nabízených témat, kterou žáci následně prezentují spolužákům i učitelům. Týden vědy se na škole koná každoročně na podzim a představuje propojení teorie s praxí, objevování s tvořivostí a spolupráce s radostí z poznání. Věda je krásná!
Detail »
20.08. 2024
tento projekt pro žáky 6. ročníku je zaměřený na ekologii, význam stromů a lesů a na budování osobního vztahu k přírodě. Cílem je, aby žáci poznali stromy nejen jako zdroj dřeva nebo kyslíku, ale také jako živé organismy, které tvoří složitý a krásný ekosystém. Během týdne se střídá badatelská, tvořivá i smyslová činnost. Žáci zkoumají putování vody ve stromech, fotosyntézu i jednotlivá patra lesa. Měří obvod stromů, odhadují jejich stáří, tvoří frotáže kůry a listů a zkoumají různé druhy dřeva. Učí se les vnímat všemi smysly – procházejí se poslepu naboso, přivoní k jehličí a kůře, ochutnávají mladé výhonky a naslouchají zvukům lesa. Součástí projektu je také dobrovolnická činnost – například sázení stromů, pomoc v lesní školce nebo péče o okolí školy. Získané zkušenosti žáci propojují s tvůrčí prací: vyrábějí dřevěné objekty pro školní zahradu, poznávačky dřev či malé dřevěné sochy. Důraz je kladen na spolupráci, tvořivost a ohleduplnost k přírodě. Závěrečný den se nese v duchu sdílení a radosti z prožitku – u ohně žáci představují své výtvory, prezentují jednoduché plakátky o fotosyntéze a dalších tématech a symbolicky sdílejí krátké motto, které si z týdne odnášejí. Na toto setkání zveme tradičně prvňáčky, abychom se s nimi podělili o heslo, které nás projektem provází: Jen ten, kdo stromy zná, je dokáže chránit (Peter Wohlleben). Týden se stromy se koná každoročně na jaře a propojuje vědu, umění, ekologii a lidskost – vede žáky k hlubšímu porozumění přírodě i sobě samým.
Detail »
Projekt Jak se starat o své zdraví byl realizován na 2. stupni ZŠ a zaměřoval se na žáky 7. ročníku. Jeho cílem bylo představit zdraví v širokých souvislostech – fyzických, psychických i sociálních. Děti si v rámci projektu vyzkoušely digitální detox, své zkušenosti zaznamenávaly do tzv. detox deníku, připravovaly si zdravé svačinky a získaly užitečné poznatky o správné dentální hygieně. Ve spolupráci se školní psycholožkou se pak věnovaly také tématu duševního zdraví a péči o vlastní psychickou pohodu. Projekt přinesl žákům řadu praktických dovedností i cenné podněty k zamyšlení nad tím, co to znamená „žít zdravě“. Na něj nyní plynule naváže program Chovám se vědomě, který rozšíří pohled na zdravý životní styl o nové aktuální výzvy dnešní doby a podpoří děti v uvědomělém přístupu k sobě i svému okolí.
Detail »
Jaký má smysl pomáhat? Proč není samozřejmé chodit do školy? Co můžeme ovlivnit a co ne? Během projektového týdne se žáci 8. ročníku věnují vybraným globálním problémům a cílům udržitelného rozvoje. Navazují tak na předchozí měsíce, kdy se s těmito tématy seznamují v rámci výuky. Cílem týdne není jen porozumět pojmům jako recyklace oblečení, ochrana biodiverzity nebo rovnost v přístupu ke vzdělání, ale hlavně přemýšlet o tom, co má pro každého z nich osobní smysl. Žáci se zapojují do dobrovolnické práce, tvoří v umělecké dílně a prakticky recyklují oblečení. V závěru týdne si každý vybírá jedno téma, které ho zaujalo, a píše vlastní úvahu, kde formuluje, co si o dané oblasti myslí a proč ji považuje za důležitou. Týden pomáhá žákům přemýšlet o světě i o tom, jaké místo v něm sami zaujímají.
Detail »
Tento projektový týden probíhal na jaře v letech 2023 a 2024.
Detail »
Premiéra tohoto projektu proběhne na podzim 2024.
Detail »